صفحه‌های اطلاع‌رسانی

هم‌اکنون 24 نفر با این مجموعه مرتبط هستند.

تولد دوباره یک ملت

مهدويت امتداد امامت است، مهدويت آخرين ذخيرة هستي، ثمرة همة رسالت‌ها، منبع همه كمالات، سرچشمه همه خيرات و جلوه‌گاه همه نيكي‌ها و زيبايي‌ها است. مهدويت اعتقاد به يك منجي و مصلح جهاني و باور مشترك همه اديان و نداي قلبي همه مستضعفان است. مهدويت رمز پيروزي و استمرار انقلاب اسلامي ايران، است.

تولد دوباره یک ملت


انقلاب مبارک اسلامی ایران، آذرخشی در شبستان سرد و دیجور قرن، و چراغی فرا راه انسان معاصر در متن گمراهی‌ها و پلشتی‌ها بود.
انقلاب ما، دستاورد و آرزوی همه انبیا و اولیا از آدم تا خاتم بود. انقلاب ما، انفجار نوری بود که بر«طور» اندیشه‌ها تجلی کرد و «موسی خواهان» را در سراسر این کره‌ی خاکی، بیدار ساخت، و بارقه‌اش در دل دشمن، ترس و وحشت، و در دل دوست، شور و امید آفرید و خفته‌ها را بیدار و هوشیار ساخت.
انقلاب ما، رعدی برخاسته از طوفان طف بود که غرش تندر کوهساران را در پی داشت.
انقلاب ما، مظهر عشق و حماسه، ایثار، و در یک کلام، تولد دوباره یک ملت بود.

تشیع؛ حقیقت اسلام


تشیع، حقیقت اسلام و رود سیال و جاری تاریخ اسلام است.
تاریخ اسلام، بدون تشیع، درخت آفت‌زده‎ای را می‌ماند که قرن‌هاست خشکیده است.
این رود جاری و درخت تناور، در دستان پرتوان رسول صلی‌الله‌علیه‌وآله و اهل بیت گرامی ایشان علیهم‌السلام، تولد یافت و رویید و اگر نبودند امامان شیعه، این وارثان فرهنگ وحی و دست‌پروردگان و اصحاب آنان، از آن هیچ نشانی نبود.
انقلاب اسلامی ایران، ریشه در تاریخ تشیع، و تشیع، ریشه در حقیقت اسلام و رسول و علی و فاطمه و سجاد و صادق و عسکری و مهدی علیهم‌السلام دارد.
به گفته دکتر علی وردی، استاد جامعه شانسی دانشگاه بغداد، تشیع، آتشفشان خاموش کوهساری است که گاه و بی‌گاه، دود و بخار و لرزه و تکان اندکی پدید می‌آورد و همین تاثیر اندک، ریشه تمام انقلاب‌های اسلام است.
آری شیعه با اعتقاد به امامت گره خورده است و با این طرح راه خویش را در تاریخ آغاز نموده و در این راه رنج‌ها برده است. تا آن‌جا که به اعتراف برخی، آن‌قدر که در این راه شمشیر کشیده شد و جان‌فشانی شد، در هیچ برهه‌ای از زمان و در مورد هیچ یک از دیگر آموزه‌های دین، شمشیر زده نشده و جان‌فشانی نشده است. این اعتقاد و اهتمام، از آنجا برخاسته که آدمی، اهدافی بیشتر و بزرگ‌تر از آزادی و امنیت و رفاه و فراتر از محدوده دنیا دارد.

جلوتر از زمان


خدا برای انسانی که در هستی طرح شده و با کل نظام رابطه دارد، حاکمی انتخاب کرده و در دسترس گذاشته است و او را با ملاک عصمت یعنی آگاهی و آزادی همراه ساخته است تا در هر دوره، آن‌ها که می‌خواهند به پا خیزند و زمینه‌هایش را فراهم سازند.
امامت، طرح آنانی است که در زندان نمانده‌اند و انسان را در جایگاه خودش طرح کرده‌اند. امام جلودار کسانی است که جلوتر از زمان را می‌خواهند. امام براساس واقعیت‌هایی، حکومت و رهبری می‌کند که هنوز علوم انسانی آن را کشف نکرده‌اند و جلوتر از علم و جلوتر از زمان و آگاهی انسان است؛ پس از آنجا که چنین امامی ضرورت دارد. پس وجود دارد و چنین امامی را تو باید کشف کنی و چنان امامتی را تو باید زمینه ساز باشی.

اندیشه سیاسی شیعه


این بینش و اعتقاد و این (ولایت مداری) که از ناب ترین و مترقی ترین نظریات سیاسی و دینی است مستلزم آثار فراوان و نتایج درخشانی است که از جمله آن‌ها حرکت‌های انقلابی و اصلاح طلبانه است.
مساله امامت در شیعه، همواره تهدیدی نسبت به قدرت دولت‌های غیر مذهبی بوده است. در شیعه، از لحاظ تئوری، حکومت مشروع، متعلق به امامان است.
ویلیام وات، محقق دانشگاه ادین بروگ، در کتاب «اصول‌گرایی اسلام و مدرنیسم»، می‌گوید: اعتقاد به امامت و مساله انتظار، از جمله ویژگی‌های تشیع‌اند که در اندیشه سیاسی شیعه، نقش مهمی ایفا می‌کنند.

مهدویت، رمز پیروزی انقلاب


مهدويت امتداد امامت و تجلي آخرين حلقه از سلسله حلقات آن است، مهدويت آخرين ذخيرة هستي، ثمرة همة رسالت‌ها، منبع همه كمالات، سرچشمه همه خيرات و جلوه گاه همه نيكي‌ها و زيبايي‌ها است. مهدویت قلب تپنده حیات شیعه در تمامی قرون و اعصار است. مهدویت باوری است عمیق که ریشه در ساخت و بافت انسان دارد و نوید پایانی سبز برای زمان است.
مهدویت حقیقتی است که جهان با وجود آن، بر مدار عشق می‌چرخد و خورشید، به یمن درخشش نورش، زمین و آسمان را نور باران می‌سازد.
مهدویت، آخرین پناه و خاکریز انسان معاصر است.
مهدويت اعتقاد به يك منجي و مصلح و يك حكومت جهاني و باور مشترك همه اديان و نداي قلبي همه مستضعفان در سرتاسر اين كره خاكي است.
مهدويت رمز پيروزي و استمرار انقلاب اسلامي ايران، است.
مهدویت امید و حیات و زیبایی و عشق و شور و نشاط و در يك كلمه همه چيزما است.

در عصر غیبت


فقها، حصون اسلام و حجت و پناه مردم در عصر غیبت‏‌اند آنان، نایبان و راهبران مردم در عصر حیرت‌اند .
نگاهی به کارنامه هزار ساله‏ علما و مرجعیت‏ شیعه، این نائبان عام امام علیه‌السلام و سنگربانان حریم تشیع، از کلینی و شیخ مفید و شیخ طوسی گرفته تا شهیدین و نراقیین، شیخ انصاری و میرزای شیرازی، میرزای نایینی و امام خمینی، رحمة‏الله‏‌علیهم‏‌اجمعین، گویای «العلماء ورثة الانبیاء» و برگی زرین در تاریخ حیات مسلمانان بلکه تمامی بشریت، از آغاز تا امروز است. تاریخ درخشان علما و مرجعیت‏ شیعه، امتداد تاریخ انبیا و اولیا است.

انقلاب اسلامی در روایات و احادیث


امام محمد باقر علیه‌السلام می‌فرماید که :
«گویا می‌بینم که مردمی از شرق قیام کرده و حق را می طلبد ولی به آنها نمی‌دهند ، دوباره حق را می‌طلبد ،به آنها داده نمی‌شود و وقتی مردم اوضاع را چنین دیدند شمشمیرهای خود را بر شانه‌ها می‌گذارند. آنگاه حاضر می‌شود حق را به آنها برگرداند اما آنان دیگر قبول نمی‌کنند،تا اینکه قیام می‌کنند و (حکومت تشکیل می‌دهند) و آن (حکومت) را جز به صاحب آن(امام زمان علیه‌السلام) تحویل نمی‌دهند.کشته‌های آنها شهید به شمار می‌روند. آگاه باشید! اگر من آن زمان را درک کنم، خود را برای صاحب این امر نگه می‌دارم». (کتاب الغیبه ص 145)
همچنین در روایت دیگری، امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند:
«به زودی کوفه از مومنان خالی می‌شود و علم از آن می‌گریزد و پنهان می‌شود، آن گونه که مار در سوراخش پنهان می‌گردد. سپس علم در شهری به نام قم ظاهر می‌گردد و چنان دنیا را به حقایق آشنا می‌سازد که در روی زمین مستضعفی در دین باقی نماند، و چنین زمانی نزدیک ظهور قائم آل محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله است . سپس خداوند قم و اهل آن را قائم مقام حجت خدا قرار می‌دهد که اگر چنین نشود زمین اهل خودش را فرو می‌برد و حجتی باقی نمی‌ماند. آنگاه علم (علوم اسلامی) از قم به تمام دنیا می‌رسد و مشرق و مغرب عالم را فرا می‌گیرد و حجت خدا بر خلق تمام می‌گردد زیرا در تمام روی کره زمین کسی باقی نمی‌ماند که دین و علم به او ابلاغ نشده باشد. آن گاه امام زمان (عج) ظاهر می‌شود.» (منتخب الآثار ؛ص 443)

بزرگترین رخداد اجتماعی قرن بیستم


انقلاب اسلامی ایران بزرگ ترین رخداد اجتماعی قرن بیستم است و نه تنها نهادها و نظام‌های یک ملت، که یک قوم را در هم ریخته و سرنوشت تاریخی آنان را در مسیر تغییرات بنیادینی قرار داده، بلکه دامنه آن، بسی فراتر از یک کشور رفته و تمامی اندیشه‌ها، سیاست‌ها و نهضت‌ها و احزاب سیاسی جهان را از آسیا و خاورمیانه گرفته تا قلب آمریکا و اروپا به چالشی نو فراخوانده است.
هنری کسینجر، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا:
«پیروزی ایران در جنگ، عقاید رادیکال اسلامی را، از جنوب شرقی آسیا تا سواحل اقیانوس اطلس، گسترش خواهد داد».
شیمون پرز، نخست وزیر سابق اسرائیل:
«انقلاب ایران، یک انقلاب بسیار افراطی و خصمانه در قبال اسرائیل است. تجربه آیت‌الله خمینی برای ما یک تجربه بسیار تلخ در قرن بیستم به شمار می رود.».
ریچارد نیکسون، از روسای جمهور اسبق آمریکا:
«وقتی حکومت شاه در سال 1979 م سقوط کرد، یک خلا قدرت تازه به وجود آمد. انقلاب ایران، در واقع، انقلابی بود علیه ارزش‌های غربی».
آنچه که انقلاب اسلامی به اثبات رسانده و به دنیا بیان کرده، این است که اسلام، شایستگی حاکمیت بر جامعه را دارد، زیرا که دین آسمانی است. از این رو، در کشورهای اسلامی عربی، تاثیر گذاشته است و انقلاب‌هایی که هم اکنون در سایر کشورهای عربی شکل گرفته اند، جز ثمر درخت انقلاب اسلامی چیز دیگری نیست.
انقلاب، ثمره‌ دیگری هم دارد، که اثرات آن را در کشورهایی چون تونس، الجزایر، مصر، آذربایجان، کشورهای استقلال یافته شوروی سابق و سایر نقاط دنیا می‌بینیم.
این انقلاب ها نهرهایی هستند که از سرچشمه جوشان انقلاب اسلامی ایران، در نقاط مختلف جهان، شاخه شاخه شده اند.
انقلاب اسلامی ایران، تکرار و تجدید نهضت امام حسین علیه‌السلام است.

*مسعود پورسیدآقایی
آخرین ویرایش
در 1395/11/20 15:52

مطالب پربازدید را ببینید
و یا به فهرست بازگردید.

بازگشت به ابتدای صفحه

تلفن
نشانی

پیامک
30001366